Nuklearmedizin 2015; 54(01): 13-19
DOI: 10.3413/Nukmed-0678-14-06
Original article
Schattauer GmbH

Percutaneous microwave ablation of benign thyroid nodules

Functional imaging in comparison to nodular volume reduction at a 3-month follow-upPerkutane Mikrowellenablation benigner SchilddrüsenknotenFunktionelle Bildgebung im Vergleich zur noduläre n Volumenreduktion nach drei Monaten
H. Korkusuz
1   Department of Nuclear Medicine, University Hospital Frankfurt am Main
,
F. Nimsdorf
1   Department of Nuclear Medicine, University Hospital Frankfurt am Main
,
C. Happel
1   Department of Nuclear Medicine, University Hospital Frankfurt am Main
,
H. Ackermann
2   Department of Biostatistics and Mathematic Modelling, University Hospital Frankfurt am Main, Germany
,
F. Grünwald
1   Department of Nuclear Medicine, University Hospital Frankfurt am Main
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received: 26 June 2014

accepted in revised form: 11 November 2014

Publication Date:
26 December 2017 (online)

Preview

Summary

Aim: Thyroid nodules represent a common clinical issue. Amongst other minimally invasive procedures, percutaneous microwave ablation (MWA) poses a promising new approach. The goal of this retrospective study is to find out if there is a correlation between volume reduction after 3 months and 99mTcuptake reduction of treated thyroid nodules. Patients, methods: 14 patients with 18 nodules were treated with MWA. Pre-ablative assessment included sonographical and functional imaging of the thyroid with 99mTcpertechnetate and 99mTc-MIBI. Additionally, patients underwent thyroid scintigraphy 24 hours after ablation in order to evaluate the impact of the treatment on a functional level and to ensure sufficient ablation of the targeted area. At a 3-month follow-up, ultrasound examination was performed to assess nodular volume reduction. Results: Mean relative nodular volume reduction after three months was 55.4 ± 17.9% (p < 0.05). 99mTcuptake 24 hours after treatment was 45.2 ± 31.9% (99mTc-MIBI) and 35.7 ± 20.3% (99mTcpertechnetate) lower than prior to ablation (p < 0.05). Correlating reduction of volume and 99mTc-uptake, Pearson's r was 0.41 (p < 0.05) for nodules imaged with 99mTc-MIBI and –0.98 (p < 0.05) for 99mTc-pertechnetate. According to scintigraphy 99.6 ± 22.6% of the determined target area could be successfully ablated. Conclusions: MWA can be considered as an efficient, low-risk and convenient new approach to the treatment of benign thyroid nodules. Furthermore, scintigraphy seems to serve as a potential prognostic tool for the later morphological outcome, allowing rapid evaluation of the targeted area in post-ablative examination.

Zusammenfassung

Schilddrüsenknoten sind ein häufiges klinisches Problem. Wie andere minimal-invasive Techniken stellt die perkutane Mikrowellenablation (MWA) einen viel versprechenden neuen Therapieansatz dar. Das Ziel dieser retrospektiven Studie ist es herauszufinden, ob ein Zusammenhang zwischen Volumenabnahme nach drei Monaten und 99mTc-Uptake- Abnahme des therapierten Schilddrüsenknotens besteht. Patienten, Methoden: 14 Patienten mit 18 Knoten wurden mit MWA behandelt. Das prä-ablative Prozedere umfasste Ultraschalluntersuchung, funktionelle Bildgebung mit 99mTc-Pertechnetat und 99mTc- MIBI. Nach 24 Stunden wurde erneut ein Szintigramm angefertigt, um das Ergebnis der Behandlung auf funktioneller Ebene zu beurteilen. Nach drei Monaten erfolgte die Verlaufskontrolle, bei der sonographisch die Reduktion des Knotenvolumens erfasst wurde. Ergebnisse: Die relative Reduktion des Knotenvolumens betrug nach drei Monaten 55,4 ± 17,9% (p < 0,05). Der 99mTc-Uptake war 24 Stunden nach der Behandlung um 45,2 ± 31,9% (99mTc-MIBI) bzw. 35,7 ± 20,3% (99mTc-Pertechnetat) verringert (p < 0,05). Die statistische Korrelation von Volumenreduktion und 99mTc-Uptake ergab r-Werte von 0,41 (99mTc-MIBI) bzw. –0,98 (99mTcpertechnetate) (p < 0,05). Zudem konnten gemäß Szintigraphie 99,6 ± 22,6% des definierten Zielareals abladiert werden. Schlussfolgerung: Die MWA kann als effizienter und risikoarmer neuer Therapieansatz zur Behandlung benigner Schilddrüsenknoten angesehen werden. Weiterhin scheint es möglich, die Szintigraphie als prognostisches Hilfsmittel und auch zur raschen post-ablativen Beurteilung des Zielvolumens heranzuziehen.